29 mei - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van JAAP ZWART - WaarBenJij.nu 29 mei - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van JAAP ZWART - WaarBenJij.nu

29 mei

Door: Els

Blijf op de hoogte en volg JAAP

29 Mei 2016 | Spanje, Santiago de Compostella

Lieve mensen,

Hier een blog van mij. Twee jaar geleden heb ik de tocht gelopen vanuit Saint Jean Pied de Port samen met met zwager Ton.
Jaap heeft dat heel erg leuk gevonden om dat mee te beleven. Dat wilde hij ook wel. Lopes zou niet lukken maar wellicht op de fiets?!
Ter voorbereiding zijn we vorig jaar naar Duitsland gegaan om daar vast wat te fietsen. Daarbij is Jaap ten val gekomen, afgevoerd met een helikopter en heeft daar vervolgens nog een week in het ziekenhuis gelegen.
Het is allemaal goed gekomen.

Hij heeft een nieuwe fiets gekocht en fietstassen en is weer begonnen te fietsen. Donderdag 28 april was het zover. Niet zomaar, maar vanuit hier naar Spanje. Als ik eerst Parijs maar eens zou halen. En natuurlijk kwam hij daar.
Als ik Tours maar eens haal , toen St.Jean en dan begint het pas echt.
Hij heeft ongelooflijk veel slecht weer gehad en kou! En in Frankrijk bijna overal alleen, daar is niet veel aan.

Hij heeft dat grote lijf van hem en niet te vergeten ruim 20 km bagage aan zijn wielen, al die bergen over gesleurd naar Spanje.
Ik ben ongelooflijk trots op hem, en ja Jaap, Yes you can!!!

Na een goeie 4 weken was hij gisteren in Santiago, SUPER!
Heel graag wilde hij nog naar de Atlantische kust. Maar het regende weer en de voorspellingen waren dat dat nog 3 dagen zou duren met veel onweer en ellende.
Toen nam hij een blikje Red Bull en nee, dat gaf hem geen vleugels maar wel een hartslag van 235!
Daar wordt je doodmoe van. Gelijk steekt dan twijfel de kop op. Blijft het goed gaan of gaat dat hart nou weer op hol?
Vanmorgen is hij weer vertrokken in de stromende regen met blubber in z'n benen. En toen was opeens het moreel weg. Want ja, nog 3 dagen in de regen en blijft het goed gaan?

Hij heeft me gebeld, was heel teleur gesteld, maar hé, kom op!
Je hebt het super gedaan. Ik weet het niet precies ,maar zo'n 2500 km gereden!
Je hebt zoveel meegemaakt, vervelende mensen ben je tegen gekomen, maar ook hele leuke.
Je hebt vertrouwen gekregen want je hebt situaties meegemaakt dat je dacht, komt dat ooit goed? En ja, het kwam altijd goed.
Geen plek om te slapen en juist uit onverwachte hoek, was daar toch een plekje voor jou.

Dinsdag haal jij me op op het vliegveld in Santiago ipv dat ik jou op het plein voor de kathedraal zie, en dat is ook leuk.
Dan hebben we nog een paar leuke dagen voor we naar huis komen.

He mensen, HIJ IS ER HOOR!!

• 29 Mei 2016 - 19:35

Maarthen:

Veel plezier daar samen geniet maar weer van dat grote lijf haha. Hij heeft het super gedaan Els. Geef hem maar een ferme handdruk van mij en Jaap niet te hard knijpen! Groetjes uit een nat Wolphaartsdijk.

• 29 Mei 2016 - 19:46

Johan:

Geweldig.... ik heb de verhalen gevolgd en ben diep onder de indruk. Zo knap gedaan.
    Dat hij het op de motor kon, dat wist ik wel maar op de fiets..

Gefeliciteerd en geniet nog van jullie dagen samen, ik maak een diepe buiging

• 29 Mei 2016 - 20:00

Cobien En Sjoukje:

Lieve jaap. Wat heeft els een mooi verhaal over jouw tocht geschreven. Vol liefde en bewondering voor jouw prestatie. Wij vinden het ook een ongelooflijk mooie prestatie die je hebt neergezet. Je mag ontzettend trots zijn op jezelf. Wij zijn in ieder geval.trots op jou!! Geniet nog van juliie dagen daar samen. ❤ liefs cobien en sjoukje

• 29 Mei 2016 - 20:35

Johan, Katja En Ben:

Ome Jaap, SUPER GEDAAN!!!
    Een reis om nooit meer te vergeten.
    Nu nog even (na)genieten en dan tot snel weer in Zeeland.
    Diep respect,
    Johan, Katja en Ben.

• 29 Mei 2016 - 21:50

Anita & Tonny :

Dit was hoe een pilgrimstocht hoort te gaan: jezelf tegenkomen, teleurstelling als je geen slaapplaats weet te vinden, vervelende mensen onderweg, slecht weer, maar ook gastvrijheid, belangstelling van wildvreemde mensen, personen die je mentaal steunen, prachtig weer, geweldige vergezichten, leuke en vriendelijke mensen ontmoeten, zelf je tempo bepalen en dan die aankomst: je hebt je doel bereikt!!! Onhoud vooral de positieve dingen Jaap! Je hebt het toch maar mooi geflikt! Jaap, we zijn geweldig trots op jou!! Tot gauw, Anita & Tonny

• 29 Mei 2016 - 22:25

Marina:

Hoi Jaap,

Ik vind het een knappe prestatie, heel goed gedaan!!
    En nog twee nachtjes slapen en dan zie je Els weer...
    Een lieve blog Els, dat ontroert me.

Jullie zijn kanjers, hartelijke groet, Marina

• 29 Mei 2016 - 22:43

Tineke En Michael:

Hé kanjer!
    Gaaf dat je in Santiago bent aangekomen!
    En zo snel: petje af

• 29 Mei 2016 - 22:43

Jan De Winter:

Jaap,max is gecrast,Kruiswijk is vierde geworden in Italie,maar jij bent eerste geworden Spanje voor mij grote klasse, geniet er daar nog even van

• 30 Mei 2016 - 07:48

Rene:

Jaap Wat een prestatie!!!!!!!!
    Super dat jij dit heb gedaan en ons mooi op de hoogte heb gehouden van je tocht.

• 30 Mei 2016 - 13:35

Karin En Marco:

Netjes Jaap.als jij ergens aan begint maak je het ook af.Wat een pech heb je gehad zo nu en dan, maar je sloeg je er netjes doorheen. dat is karakter en doorzettingsvermogen tonen.Ik ben benieuwd naar foto's en verhalen. Gr Marco.

Nou Jaap, wat fantastisch dat je het gehaald heb, überhaupt knap dat je eraan begonnen bent. Stop al je ervaringen in je rugzak, de goeie maar ook de minder goeie....het sterkt je hoor! Geniet nu heerlijk samen met Els, dubbel en dwars verdiend, allebei. Gr Karin

• 01 Juni 2016 - 22:00

Cor En Lianne:

Jaap je hebt de zware tocht volbracht. Super goed hoor. Nu tijd om rust te nemen en te genieten van nog een past mooie dagen in Spanje samen met Els. Groetjes Cor en Lianne.